חדשות

"הדסה עין כרם": לראשונה ניתוח לב-חזה רובוטי בחולים אונקולוגיים

רובוט דה-וינצ'י XI הופעל לראשונה על ידי מנתחי המחלקה לכירורגיית לב וחזה בבית החולים הדסה עין כרם בשני ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה

פרופ' אורי ולד, מנהל היחידה לכירורגיית חזה זעיר-פולשנית, במהלך הניתוח הרובוטי. צילום: דוברות "הדסה"

שני חולים אונקולוגיים נותחו באמצעות רובוט דה וינצ'י XI שנכנס לאחרונה לשימוש גם במחלקה לכירורגיית לב וחזה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים.

"כ-50% מהניתוחים שלנו מתבצעים מסיבות אונקולוגיות והרובוט נועד לעזור לנו בעיקר במצבים הללו. הכניסה והיציאה מבית החזה בצורה כמה שפחות פולשנית משפרת את ההתאוששות של המטופלים, היא פחות טראומטית ופחות כואבת", מסביר פרופ' אורי ולד, מנהל היחידה לכירורגיית חזה זעיר-פולשנית בבית החולים.

לדבריו, "הרובוט מסייע למנתח לדייק את פעולותיו בניתוח, הוא מקנה לו צפייה בתלת מימד ברזולוציה גבוהה ומגדיל את טווח ומגוון הפעולות שהוא יכול לבצע בגישה זעיר-פולשנית".

ניתוח להסרת גידול סרטני באמצעות רובוט דה וינצ'י XI. בוצע על ידי מומחי כירורגיית לב וחזה ב"הדסה". צילום: דוברות ביה"ח

במקרה אחד שבו נעשה שימוש ברובוט החדש, א', בן 60 מירושלים, לקה במלנומה וטופל במחלקה האונקולוגית ב"הדסה". לאחר שגרורה של הסרטן נמצאה בריאותיו ובמקביל לטיפול האימונותרפי שקיבל, הוא הופנה למרפאת כירורגיית חזה כללית. מומחי המחלקה, בהתייעצות עם הצוות האונקולוגי ועם רופאי ריאות, המליצו להסיר את הגרורה בניתוח והוחלט לבצעו בעזרת הרובוט. הניתוח עבר בהצלחה רבה והמטופל שוחרר לביתו זמן קצר לאחר הניתוח ובמצב כללי מצוין.

"הרובוט", מסביר פרופ' ולד, "מופעל מקונסולה ייעודית שנמצאת בחדר הניתוח, דרכה המנתח צופה בשדה הניתוחי בתלת מימד וברזולוציה מאוד גבוהה וכך הוא יכול לבצע את הניתוח באופן מיטבי, גם כאשר מדובר בפעולות מסוכנות הקרובות לכלי דם גדולים ולאיברים חיוניים״.

המקרה של ע',  בן 75, גם הוא מירושלים, מעט שונה. לפני כחודשיים הוא החליק ושבר את כתפו. כשהגיע לטיפול ב"הדסה", אובחנו בבדיקת CT שני גידולי ריאה ראשוניים, האחד בריאה הימנית והשני בריאה השמאלית. ההלם לנוכח הבשורה הקשה היה גדול ו-ע' היה נסער, אך הצוות בהדסה נכנס לפעולה מיידית.

אחרי ניתוח החלפת מפרק הכתף והתאוששות ממנו, ע׳ הופנה למרפאתו של פרופ׳ ולד ובתוך זמן קצר תואמו לו כל הבדיקות הטרום ניתוחיות הנדרשות. לאחר שהמקרה הוצג בישיבת מומחים בינתחומית העוסקת באופן ממוקד בגידולים של בית החזה, ההמלצה היתה לבצע ניתוח קודם משמאל ואז מימין.

שני הניתוחים בוצעו בעזרת רובוט דה וינצ׳י תוך פרק זמן של שבועות ספורים. המהלך הניתוחי וההחלמה אחרי כל אחד מהניתוחים היה, לדברי פרופ' ולד, מצוין.

נושאים קשורים:  רובוט דה וינצ'י,  כירורגיית חזה ולב,  הדסה עין כרם,  פרופ' אורי ולד,  חדשות
תגובות