חדשות

"ספרא": סיבוך נדיר של סינוסיטיס כמעט גרם לאובדן ראייה

אבצס סביב עצב הראייה בילד בן 11 גרם לאובדן ראייה פתאומי | שילוב כוחות של מומחים בניתוח אנדוסקופי, דרך אפו של המטופל, החזיר לו חלקית את ראייתו

ניתוח סינוסים אנדוסקופי. צילום: שאטרסטוק

סיבוך נדיר של סינוסיטיס כמעט ועלה לילד בן 11 בראייתו. הודות לניתוח שבוצע בו במרכז הרפואי שיבא, הצליחו הרופאים להציל את מאור עיניו. הניתוח, שבוצע בסוף חודש פברואר, שילב בין שתי סוגי התמחויות: אא"ג ונוירוכירורגיה.

הילד הגיע לחדר המיון של בית החולים ספרא כשהוא סובל מאובדן ראייה פתאומי בעין אחת. בבדיקתו גילו הרופאים כי כתוצאה מהסינוסיטיס התפתח אבצס (כיס מוגלה) סביב עצב הראייה, שגרם לאובדן ראייה. לאחר שביצעו הערכה של מצבו, החליטו הרופאים לנתח אותו.

את הניתוח ביצעו בשיתוף פעולה ד"ר גבריאל נקש, מומחה לרפואת האף והסינוסים ואחראי המרפאה להפרעות שינה חסימתיות ב"שיבא", וד"ר משה עטיה, נוירוכירורג בכיר המומחה לניתוחי בסיס גולגולת וכלי דם מוחיים.

הניתוח בוצע בשיטה אנדוסקופית דרך אפו של המטופל, ובמהלכו פתחו המנתחים את הסינוסים וניקזו מהם את המוגלה. לאחר מכן קדחו המנתחים דרך הסינוסים והגיעו לכיס המוגלה שנוצר בתוך הגולגולת. ניקוז המוגלה הפחית את הלחץ מעצב הראייה.

מצבו של הילד השתפר מאוד לאחר הניתוח וראייתו חזרה באופן חלקי. הוא היה מאושפז במשך שבוע בטיפול נמרץ ילדים בבית החולים ספרא וקיבל טיפול אנטיביוטי לפני ששוחרר. כיום הוא ממשיך לקבל טיפול תרופתי ונמצא במעקב של מכון העיניים.

ד"ר נקש: "אנחנו מקווים לשיפור נוסף במצב הראייה של הילד, אף שצופים כי הראייה בעין שנפגעה לא תשוב להיות מלאה. חשוב לי לציין לטובה את שיתוף הפעולה בין המחלקות השונות: אא"ג, נוירוכירורגיה, טיפול נמרץ ילדים, מכון הדימות, מכון עיניים ומיון בית החולים ספרא למומחים ממחלקות המבוגרים ב'שיבא'.

"בנוסף", אומר ד"ר נקש, "ועל אף שבמקרה זה מדובר בסיבוך נדיר, חשוב שהחולים בסינוסיטיס (או הוריהם, במקרה שמדובר בילד) ישימו לב לכל מקרה שבו קיימת פגיעה נוירולוגית (לפי סימנים כמו הכרה מעורפלת, ירידה בראייה, הקאות, כאב ראש חזק במיוחד) או שהסינוסיטיס לא מגיב לטיפול אנטיביוטי. בכל מקרה כזה, על החולה להגיע לבדיקה בדחיפות".

נושאים קשורים:  סינוסיטיס,  ניתוח אנדוסקופי,  בית חולים לילדים ספרא,  ד"ר גבריאל נקש,  ד"ר משה עטיה,  חדשות,  תיאור מקרה
תגובות